Про конкурс

30 років тому Україна вийшла зі складу Радянського Союзу і стала незалежною державою. За час, що минув, ми засудили радянський тоталітаризм, перейменували окремі назви вулиць та населених пунктів, навчилися брати уроки з радянського минулого для свого життя.

Попри те, радянська спадщина ще досить сильно тримає зв’язок із нашим сьогоденням і впливає на його розвиток. Поки одна частина суспільства усіляко засуджує радянське минуле, інша прихильно до нього ставиться. Ба більше, позитивне чи негативне ставлення до радянської історії впливає на характер формування нашої сучасної ідентичності.

Історики називають таке явище – «минуле, що переслідує». Минуле, яке ми не осмислили до кінця, про яке не договорили і не знайшли консенсусу, повертається знову і знову, наче привид, і нагадує про себе у різний спосіб. Аби зупинити це переслідування, минуле слід осмислити або переосмислити, особливо це стосується молоді.

У 2019-2020 ми ініціювали проведення в Україні першого конкурсу дослідницьких проєктів для молоді «Радянське минуле: (Пере)осмислення історії». Ми отримали майже 300 колективних досліджень над якими працювало понад півтори тисячі школярів із різних регіонів України. На основі матеріалів конкурсу було створено посібник для вчителів та учнів старших класів «Як працювати з радянським минулим на уроках історії». Цього року ми запрошуємо нову генерацію школярів та студентів долучитися до другого етапу конкурсу. Ми пропонуємо нашим учасникам звернутися не лише до політичної історії радянського часу, але й до історії повсякдення, соціальної історії та мікроісторії.

Для нас усіх є цікавими різні виміри життя людей у радянські роки: як у той час люди облаштовували своє життя, давали собі раду із численними обмеженнями, як одягалися та яку музику слухали, як проводили своє дозвілля, у що вірили та на що сподівалися. Про це вам може розповісти як збудована у часи СРСР багатоповерхівка, так і щоденник вашого однолітка чи навіть мандрівка вагоном радянського стандарту.

Свідки радянської історії живуть разом з вами. Це можуть бути ваші батьки, бабусі й дідусі, члени вашої родини, вчителі у школі чи сусіди. У кожного з них може бути своє особисте ставлення до радянського часу, на яке вплинуло дуже багато різних чинників. Ми маємо поважати їхні погляди, але разом з тим, мусимо критично проаналізувати кожен з них, долучити до цього аналізу й інші історичні джерела, і на основі цього – сформувати своє особисте ставлення до радянського минулого.

Хто може стати учасником конкурсу?

Учасниками конкурсу може стати як невелика команда однодумців, так і колектив цілого класу, віком від 14 до 18 років. Консультантами груп можуть бути як педагоги, так й інші дорослі, які допоможуть вам у ході організації та проведення дослідження.

Як подати роботу на конкурс? Створіть особистий кабінет на нашому сайті, та завантажте до нього Вашу роботу до 1 березня 2022 року включно.

Роботи має складатися з:
а) Продукту проєкту (або/і): текстова робота, фото колаж, інформаційний стенд, буклет, листівка, книга, газета, плакат, відео, журнал, електронна презентація, інтернет сайт, туристичний маршрут тощо.
б) Пошукового щоденника (ілюстрований фотографіями текст обсягом до 5 сторінок, який містить опис ходу роботи над дослідженням)

Які нагороди чекатимуть на переможців конкурсу?

Усі учасники конкурсу, незалежно від зайнятого місця отримають Сертифікат учасника. Володарі других та третіх призових місць отримають грамоти переможця конкурсу та заохочувальні призи.

Володарі перших місць візьмуть участь у церемонії відзначення переможців конкурсу, котра відбудеться у Києві, у травні/червні 2022 року.

vhs DVV International Korber Stiftung Нова Доба EUSTORY Federal Foreign Office Civil Society Cooperation

Цей проєкт є частиною Історичного конкурсу у Вірменії, Білорусі, Грузії, Молдові та Україні, що проводиться спільно Інститутом міжнародного співробітництва Німецької асоціації народних університетів (DVV International) та Фондом Кербера за фінансової підтримки Федерального міністерства закордонних справ Німеччини